
Aandeel Meta Platforms analyse
Meta Platforms, het moederbedrijf van onder andere Facebook, Instagram en Whatsapp, is een van de meest waardevolle bedrijven ter wereld, met een marktwaarde van meer dan $1,49 miljard. Ook is het aandeel Meta onderdeel van de ‘Magnificent Seven’.
Het aandeel van Meta wordt momenteel verhandeld voor zo’n 583 dollar. Een behoorlijk bedrag als je bekijkt dat 2 jaar geleden, in eind 2022, het aandeel rond de 100 dollar waard was. Destijds had de technologie industrie het zwaar, en het aandeel Meta Platforms in het bijzonder. In deze Meta analyse lees je alles over het aandeel Meta, de groei, bedreigingen, kansen en de financiën van Meta Platforms.
Aandeel Meta Platforms analyse bedrijfsoverzicht
Het aandeel Meta is de overkoepelde naam van de ‘Family of Apps’ zoals het genoemd wordt bij Meta, en is de naam voor alle apps die zij bezitten. Dat zijn onder andere Facebook, Instagram en Whatsapp. De Family of Apps zijn onderdeel van het voornaamste verdienmodel van Meta, advertenties. Afgelopen jaar verdiende Meta zo’n $156 miljard waarvan ruim 90% voortkomt uit advertenties.
Voorheen heette het aandeel Facebook, opgericht in 2004. De naam Meta Platforms is een logischere naam, omdat het aandeel veel meer is geworden dan enkel Facebook.
Aandeel Meta Platforms: Family of Apps
Een belangrijk onderdeel van de Family of Apps is het aantal actieve gebruikers die advertenties kunnen zien. In het derde kwartaal van 2024 waren er 3,29 miljard DAP (Daily Active People). Dat is een groei van 5% ten opzichte van vorig jaar.
Om dat in perspectief te zetten, er zijn momenteel bijna 8,2 miljard mensen op de wereld. Dat betekent dat zo’n 40% (!) van alle mensen wereldwijd dagelijks een Meta app gebruikt. Het gebruik van de Family of Apps steeg zelfs harder want de advertentie impressies (in andere woorden, hoeveel advertenties er zijn weergegeven) steeg met 7% ten opzichte van een jaar eerder.
Kijkend naar de inkomsten van Facebook, zien we dat dit voornamelijk uit gerichte advertenties komt op basis van data op jouw profiel. Ook zit er een verdienmodel achter bijvoorbeeld Facebook Marketplace, vergelijkbaar met het Nederlandse Marktplaats. Er zijn betaalde opties om een product of service te plaatsen op het platform en er zijn ‘checkout fees’. Dit is echter maar een klein gedeelte van de omzet van Facebook.
Instagram verdient geld door advertenties tussen Stories (vergelijkbaar met de verhalen van Snapchat) en Reels (vergelijkbaar met de korte video’s van TikTok) te plaatsen. Dit onderdeel groeit hard maar doet nog steeds onder voor de dominantie van TikTok op het gebied van zogeheten ‘short-form video content’.
Messenger, wat eerst geïntegreerd in Facebook was maar nu een losstaand onderdeel is genereerd beperkte omzet. Meta is bezig met het onderzoeken van in-app aankopen en berichtenservices voor bedrijven om meer omzet te genereren uit deze app.
Tenslotte is er Whatsapp, voornamelijk buiten de Verenigde Staten is deze privacy-gefocuste berichten app erg populair en op grote schaal opgenomen in het dagelijks leven van mensen. De inkomsten zijn echter nog niet zo hoog. Ook hier verdient Meta voornamelijk aan de berichtenservice voor bedrijven. Er is hier ook potentieel om bijvoorbeeld doormiddel van transacties via Whatsapp om inkomsten te generen.
Threads verdient een eervolle vermelding. Dit is een nieuw platform van Meta wat voornamelijk is geïntegreerd met Instagram en wat vergelijkbaar is met X (voormalig Twitter). Threads heeft zo’n 275 miljoen maandelijks actieve leden en daar komen er iedere maand ruim 1 miljoen bij.
De X/Twitter concurrent staat nu nog in de kinderschoenen en levert nog nauwelijks wat op, vandaar dat het eigenlijk nog niet benoemd wordt onder de Family of Apps. De CFO van Meta verwacht dat het tot 2025 nog geen betekenisvolle drijfveer van omzet is. Marc Zuckerberg ziet dit wel als hun volgende grote social media app.
Volg ons ook op Threads voor exclusieve content over financiën die jou aan het denken zet!
Marc Zuckerberg – Founder nog steeds als CEO
De medeoprichter van Facebook en CEO van Meta Marc Zuckerberg is een prominent figuur als het gaat om Facebook en Meta. Hij is vanaf het begin al betrokken en is dat tot op de dag van vandaag nog steeds het geval.
Zijn leiderschap heeft ervoor gezorgd dat het aandeel Meta zo groot is geworden als het nu is. Daarnaast is hij ook betrokken bij het overnemen van Instagram en Whatsapp wat wordt gezien als belangrijke mijlpalen voor het behouden van relevantie op het gebied van social media voor het moederbedrijf.
Bedrijven met hun founder nog steeds aan de top, doen het over het algemeen vaak beter dan andere bedrijven.
Het leiderschap van Marc Zuckerberg is niet zonder controverse. Zijn visie over de Metaverse, het behandelen van privacy en data problemen en het omgaan met misinformatie bij onder andere de Amerikaanse verkiezingen zijn zaken die zijn imago op scherp zetten.
De Metaverse is iets waar Marc Zuckerberg zich er hard voor heeft gemaakt in het verleden maar momenteel op een lager pitje staat. Later in dit artikel hierover meer. De privacy en data problemen waar de Meta onderdelen tegenaan lopen worden opgelost door middel van rechtszaken waar Marc Zuckerberg wel eens persoonlijk aanwezig is.
Ondanks de kritiek wordt Marc Zuckerberg gezien als een visionair en een van de meest invloedrijke personen in de technologie industrie.

Bedreigingen – Rechtszaken en regulering
Het aandeel Meta heeft te maken met flinke regulering en er lopen tientallen rechtszaken tegen Meta. Dit heeft vaak te maken met de bescherming van gebruikersgegevens en het delen en gebruiken van data op manieren die de gebruikers/consumenten niet vooropstelt.
Meta heeft te maken gehad met een taljuridische uitdagingen op het gebied van privacy, gegevensverwerking en contentmoderatie. Het Cambridge Analytica-schandaal in 2018, waarbij een politiek adviesbureau ongeoorloofd toegang kreeg tot de gegevens van miljoenen Facebook-gebruikers, leidde tot een boete van $5 miljard en een belofte van Zuckerberg om privacybescherming te verbeteren.
Sinds 2011 staat Meta onder een vergrootglas van de FTC (Federal Trade Commision) dat regelmatige privacy-audits en meer transparantie in gegevensgebruik eist. Ook volgden er verdere rechtszaken vanwege vermeende privacy schendingen, zoals ongeoorloofde gegevensdeling en gezichtsherkenning.
Een serieuze bedreiging voor Meta?
In de Europese Unie kreeg Meta ook flinke boetes, waaronder een van $1,3 miljard dollar, voor overtredingen van de AVG wet (Algemene Verordening Gegevensbescherming), en problemen met internationale gegevensoverdrachten. Problemen met desinformatie, verkiezingsinterferentie en schadelijke inhoud op de platforms hebben geleid tot extra toezicht.
Ondanks pogingen van Meta om privacy- en beveiligingsfuncties te verbeteren, blijven overheden wereldwijd aandringen op strengere regelgeving en zelfs een mogelijke opsplitsing van het aandeel Meta. Deze juridische strijd benadrukt de uitdagingen voor Meta in het naleven van privacy- en contentverantwoordelijkheden wereldwijd. Dit wordt dan ook gezien als een van de grootste bedreigingen voor Meta en haar apps.
Kansen: Metaverse – De toekomst of een bodemloze put?
Meta heeft in het verleden behoorlijke investeringen gedaan in de Metaverse, een virtuele omgeving waar mensen kunnen werken, socializen, winkelen en games kunnen spelen. De ambitieuze visie van Marc Zuckerberg heeft ervoor gezorgd dat Facebook Inc. is omgetoverd tot Meta Platforms Inc. in 2021. De Metaverse combineert Augmented Reality (AR), Virtual Reality hardware (VR) en digitale avatars in de divisie Reality Labs.
Augmented Reality is een techniek waarbij er digitale informatie over de fysieke wereld wordt gelegd. Een voorbeeld van AR zijn de filters op Instagram en Snapchat. Hierin worden digitale beelden over een echt gezicht geplakt om zo een gecombineerd plaatje te kunnen fotograferen.
Virtual Reality is een techniek die een volledig digitale, computer-gegenereerde omgeving gebruikt waarmee je interactie kunt hebben. VR heeft vaak hardware nodig. Dit ontwikkelt Meta zelf met Oculus, wat onderdeel is van de Reality Labs divisie binnen Meta. De VR bril van Oculus is een stap om de Metaverse toegankelijk te maken voor iedereen.
De naamsverandering van Meta en flinke investeringen van Meta in de Metaverse tonen aan dat er veel vertrouwen is in deze manier van interactie en communicatie in de toekomst. Echter betaalt dit zich nog niet uit. Meta heeft sinds 2021 zo’n $50 miljard gespendeerd aan de Metaverse en plant om hier zeker nog $50 miljard aan te besteden, tot onvrede van sommige aandeelhouders. De Reality Labs divisie van Meta draait nog ieder kwartaal verlies en het verlies groeit ook nog eens. In het derde kwartaal van 2024 heeft Reality Labs $270 miljoen omzet gedraaid en een verlies van $4,4 miljard geleden.
Kostenbesparingen: Meta’s Year of Efficiency
Begin 2023 kondigde Marc Zuckerburg ‘Meta’s Year of Efficiency’ aan. Dit betekende dat Meta zich ging richten op kostenbesparingen en focussen op core-business projecten. Er werd een ontslagronde van 10.000 personeelsleden aangekondigd. Ook werden er 5.000 openstaande vacatures gesloten om het bedrijf te stroomlijnen en kosten te verlagen. Daarnaast werden organisatiestructuren, developer productiviteit en remote werken aangescherpt.
Al deze maatregelen komen een plattere organisatie, focus op de belangrijkste projecten en technologische ontwikkelen allemaal ten goede. Uiteindelijk is het grootste doel om de financiële prestaties van het aandeel Meta te verbeteren. De aankondiging van Meta’s Year of Effeciency volgende berichtgeving van meerdere technologie bedrijven die ontslagrondes zouden doorvoeren en werd positief ontvangen.
Ondertussen is Meta’s Year of Efficiency al voorbij maar zijn de gevolgen hiervan nog steeds van toepassing, ondanks dat de kosten stijgen in het derde kwartaal van 2024. Dit heeft voornamelijk te maken met investeringen in de infrastructuur van Meta om de AI groei bij te benen.
Meta en AI – Hype of waardevol?
Het gaat tegenwoordig overal over AI en de toepassing hiervan in bedrijven. Ook Meta gebruikt AI in haar bedrijfsvoering. Het model van Meta heet Llama, wat staat voor Large Language Model Meta AI.
Bij Meta wordt Llama voornamelijk gebruikt voor content personalisatie, content moderatie en adverteren. Het adverteren met behulp van AI zorgt voor een betere targetting van potentiële klanten voor bedrijven. Dit maakt de waarde die Meta levert voor adverteerders hoger en daar wordt vanzelfsprekend meer voor betaald.
Content moderatie is van belang om te controleren of er misinformatie of schadelijke content wordt verspreid. Door dit met AI te doen zijn er minder mensen nodig om dit werk te doen wat natuurlijk mooi meegenomen is. Content personalisatie zorgt voor een betere binding met de gebruikers van de Meta platformen aangezien er meer relevante content wordt weergeven. Dit heeft positieve effecten op de DAP en gebruikstijd van de platformen.
Lees hier meer over beleggen in AI (kunstmatige intelligente) inclusief interessante aandelen en ETF’s.
Verwachting aandeel Meta
Er schuilen verschillende gevaren voor aandeelhouders van Meta. Zo is de afhankelijkheid van advertentie inkomsten iets wat Meta erg kwetsbaar maakt voor economisch mindere tijden omdat er dan vaak minder wordt uitgegeven aan advertenties door bedrijven.
Daarnaast zou de geografische spreiding van de inkomsten beter verdeeld kunnen zijn. Momenteel komt bijna 37% van de omzet uit de Verenigde Staten en 23% uit Europa. Dat maakt dat voornamelijk Azië naar verhouding erg weinig omzet genereert voor Meta.
Ook zijn de rechtszaken en regulatiemaatregelen een gevaar voor Meta omdat dit resulteert in hogere kosten en mogelijkerwijs zelfs een opsplitsing van het moederbedrijf Meta waardoor het een deel van het competitieve voordeel verliest.
Daarnaast moet Meta rekening houden met een eventuele handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. Door de gespannen relatie tussen deze twee grootmachten kan het gebeuren dat er restricties in China worden opgelegd voor Amerikaanse producten en diensten. Dit treft Meta natuurlijk ook als een van de grootste Amerikaanse bedrijven die internationaal actief zijn, dus ook in de groeimarkt van Azië.
Tenslotte is de grootste kracht van Meta ook een groot gevaar voor het bedrijf. Meta genereert enorm veel omzet omdat zij een enorm gedeelte van de bevolking over de hele wereld al op hun platform hebben. Dit maakt dat er weinig ruimte is voor groei.
De groei bij Meta moet dus voornamelijk komen van efficiency in bedrijfsprocessen, nieuwe verdienmodellen, hogere prijzen per advertentie en meer weergaven. Dit maakt dat de groei afremt voor Meta wat het een minder interessante belegging maakt ondanks de hoge omzet en winst van het bedrijf.
Aandeel Meta koers en financiën
Het is natuurlijk belangrijk om naast een goed product met een goed management ook een aantrekkelijk financieel plaatje te laten zien. Dat plaatje wordt behandeld in het volgende gedeelte.
De winstgevendheid van Meta is met ruim 35% nettowinstmarge goed. Wanneer de winst opnieuw wordt geïnvesteerd in het bedrijf wordt er een rendement van ruim 29% behaald wat ook erg netjes is.
De winstgroei van Meta in de afgelopen 5 jaar is ruim 111%. Meta betaald sinds begin 2024 zelfs een dividend uit. Het is slechts een dividend van $1,50 per aandeel maar het is iets. Wellicht is dit het begin van een reeks van dividenduitbetalingen en verhogingen waardoor het uiteindelijk toch een behoorlijk bedrag kan worden.
Ook de schulden van Meta zijn op een uitstekend niveau. Meta heeft 3x meer bezittingen dan schulden wat betekent dat zij niet zomaar ten onder gaan aan hun schuld.
Misschien wel het belangrijkste, de omzetgroei! Deze is dik in orde met een groei van 90% in 5 jaar. Het is natuurlijk fantastisch om te zien als aandeelhouder, dat het bedrijf wat jij bezit in 5 jaar bijna dubbel zoveel omzet draait en meer dan dubbel zoveel winst maakt.
Meta koopt ook al jaren eigen aandelen in wat interessant is voor aandeelhouders aangezien de winst per aandeel hierdoor stijgt. In het afgelopen jaar werd er 1,82% van de openstaande aandelen opgekocht door het bedrijf.
Er is ook een nadeel aan het aandeel van Meta. De prijs is namelijk relatief hoog met een P/E ratio van 26,5. In vergelijking met andere technologie aandelen is de omzetmachine van Meta niet zo duur, maar in vergelijking met andere sectoeren is een P/E van 26,5 best hoog. Meta is in het verleden vaak iets lager geprijsd, rond de 20 á 24.
Zelf dit soort financiële gegevens checken? Kijk eens op Simply Wall St. één van de beste websites voor beleggers.
Analisten geven een gemiddeld koersdoel van $450 dollar af wat neerkomt op zo’n 24% marge ten opzichte van de huidige prijs. Zij verwachten dus dat de koers van Meta zal dalen.
Aandeel Meta kopen
Wil je aandeel Meta kopen? Dat kan bij elke broker wel. Bij sommige brokers kan je ook fractionele aandelen van Meta kopen, bijvoorbeeld bij Scalable Capital en Trade Republic, kan dit ook met een automatisch beleggingsplan.
De sterke (bijna monopolie) positie van Meta als marktleider, de gunstige financiële prognoses en de continue ontwikkelingen van hun producten, biedt veel vertrouwen voor consumenten, analisten en investeerders.
Meta is een zwaargewicht in veel verschillende indexen. Je kan er dus ook voor kunnen kiezen om via een ETF als de VWRL ETF, VUSA ETF Meta en andere bedrijven te beleggen, zo spreid je ook je risico.
Beleg jij bij DEGIRO? Koop het aandeel Meta niet op Tradegate bij DEGIRO, maar op de oorspronkelijke beurs van het aandeel, voor het META aandeel is dit de NDQ. Dit scheelt je veel kosten op de lange termijn en minder kosten is meer rendement (E-boek).
Wat is jou NVIDIA koers verwachting? Wil jij beleggen in het aandeel NVIDIA of beleg je al sinds voor de NVIDIA stock split? Laat het ons weten in de reacties en we reageren persoonlijk en uitgebreid op jouw reactie.
DISCLAIMER: De auteur van dit artikel bezit aandelen van Meta Platforms op het moment van schrijven. Dit is geen beleggingsadvies en is puur informatief en educatief. Alle aandelenanalyses vind je hier: Aandelen analyses.
Meer over Meta
Bekijk hier de volledige Meta Connect 2023 als je net als ons geen genoeg kan krijgen van het aandeel Meta:





0 reacties