Amazon aandeel – kopen of niet?

door | 01 nov, 2021

Amazon aandeel kopen of niet

Amazon aandeel – kopen of niet?

Het is weer tijd voor een nieuwe aandeelanalyse! Dit keer nemen we het Amazon aandeel onder de loep. We bekijken het bedrijf, de competitieve voordelen én of het nog steeds een interessante belegging is. Natuurlijk nemen we ook het laatste nieuws (de kwartaalcijfers) van het Amazon aandeel mee.

Amazon aandeel – kopen of niet? Maak voor jezelf de beslissing. Dit artikel bevat informatie over het Amazon aandeel, het bedrijf en de cijfers, geen financieel advies. Wil jij een specifiek aandeel geanalyseerd zien? Ik hou regelmatig een poll op Instagram of vraag om feedback op Facebook. Volg de sociale media kanalen of laat onder dit artikel een reactie achter.

Bedrijfsanalyse Amazon

Om het Amazon aandeel goed te analyseren beginnen we bij het begin. Amazon werd opgericht in 1994, oorspronkelijk bedoeld als online boekenwinkel. Vandaag de dag is Amazon zoveel meer dan alleen een boekenwinkel. Amazon is een gediversifieerde onderneming met veel verschillende inkomstenbronnen en segmenten.

De meeste omzet ($163 miljard) wordt geproduceerd door online stores, oftewel de webwinkels van Amazon. Als tweede volgt de inkomstenbron third-party sellings, ook wel het verkoopplatform dat het faciliteert. Dit segment bevat namelijk de inkomsten vanuit externe verkopers die hun producten verkopen op de webwinkels van Amazon. Amazon verdient geld door het vragen van commissies en verzendkosten, vergelijkbaar met onze grote blauwe vriend Bol.com, je kent het wel.

Een ander belangrijk segment, wat door sommige erg onderschat word, is Amazon Web Services (AWS). Amazon biedt honderden cloudoplossingen aan zoals storage, analytics en artificial intellegence (AI). Amazon Web Services is één van de snelst groeiende segmenten van Amazon. Verder is het populaire abonnement Amazon Prime goed voor ruim $25 miljard omzet.

Amazon verdient ook geld via fysieke winkels. Huh maar Amazon heeft toch helemaal geen fysieke winkels? Dat klopt. Maar wat Amazon wel bezit is Whole Foods, een grote Amerikaanse supermarktketen. Amazon kon door Whole Foods ongeveer $17 miljard omzet bijschrijven. Als laatst verdient Amazon geld door het aanbieden van advertenties. Hiermee concurreren ze enorm met bekende partijen zoals Google en Facebook.

Onderstaande infographic van het Amazon aandeel legt het goed uit:

Amazon aandeelanalyse - inkomstenmodel

Bedrijfskwaliteiten en competitieve voordelen:

Laten we kijken naar de bedrijfskwaliteiten en competitieve voordelen van het Amazon aandeel. De volgende elementen bieden bewijs of helpen bij het verklaren van de concurrentievoordelen van Amazon.

Amazon maakt gebruik van het krachtige Scales Economies Shared-model

Amazon maakt gebruikt van het Scales Economies Shared-model. Dit concept houdt in dat bedrijven de kosten die ze besparen door de schaalvoordelen herinvesteren in het bedrijf om de waarde voor klanten te verhogen. Deze bedrijven kiezen ervoor om de prijzen te verlagen en/of het aanbod te vergroten om de value propositie voor de klant te verbeteren. De competitieve positie groeit sterk bij dit soort bedrijven, waardoor het voor concurrenten steeds moeilijker wordt dezelfde prijs-kwaliteitverhouding te leveren. Je kan dit zien als een agressieve manier van competitie voeren, dat gaan we in deze Amazon aandeel analyse echter niet op in.

Bedrijven die gebruik maken van dit model prefereren marktaandeel op de lange termijn over winst op de korte termijn. Ze zouden op de korte termijn meer winst kunnen maken door haar prijzen gelijk te houden (of zelfs te verhogen) om hiermee haar marges te vergroten en meer winsten te boeken. De bedrijven kiezen er echter liever voor om de marges laag te houden om daarmee de concurrentie te verzwakken en haar eigen marktaandeel te vergroten. Wanneer op de lange termijn de concurrentiestrijd gewonnen is en ze een dominante positie hebben kunnen ze de marges alsnog verhogen en hoge winsten maken. Amazon is een duidelijk voorbeeld van een bedrijf dat gebruikt maakt van het Scales Economies Shared-model.

Amazon geniet van een sterke customer experience

Voor Amazon staat de customer experience op nummer één. Jeff Bezos heeft er dan ook jarenlang alles aan gedaan om deze customer experience te maximaliseren. Dit hebben ze gedaan door het aanbod te vergroten, de prijzen te verlagen en de algehele customer experience te optimaliseren (door drempels te minimaliseren). Denk hierbij aan hoe makkelijk het is om even snel iets te bestellen en het de volgende dag bezorgd te krijg (met Amazon Prime). Of om iets op je boodschappenlijstje te zetten, je hoeft het Alexa maar te vragen. Dit heeft ertoe geleidt dat Amazon door de jaren heen steeds groter en sterker is geworden. In de toekomst zien we dit effect waarschijnlijk alleen maar groter worden.  

Nadrukkelijke aanwezigheid van mindshare

Amazon beschikt over veel mindshare. Mindshare is de perceptie die de consument heeft over een bepaald merk of product in vergelijking met haar rivalen. Wanneer er een (online) aankoop gedaan moet worden zal bijna iedereen in Amerika als eerste de website van Amazon openen. Amazon is dan ook de weerspiegeling voor de shift van offline (ver)kopen naar e-commerce welke de laatste jaren sterk toegenomen is. In Nederland zit Bol.com erg hoog in de mindshare, het is de vraag hoelang dit nog zal blijven.

Amazon is innovatief én commercieel

Amazon heeft door de jaren heen haar aanbod sterk weten te vergroten. Interessant is het feit dat veel van de services en producten die Amazon vandaag de dag aanbiedt ontworpen zijn door én voor Amazon zelf. Amazon Web Services is ooit opgericht nadat Amazon in het jaar 2000 veel problemen kende met haar infrastructuur door de sterke groei van het bedrijf. Als reactie daarop werd Amazon Web Services (AWS) ontwikkeld. Nadat het product succesvol gelanceerd was, is Amazon deze service gaan verhuren aan andere organisaties. In retrospectief lijkt deze move heel logisch, maar op het moment van de lancering van AWS was hier nog helemaal geen sprake van volgens Andy Jassy, voormalig CEO van AWS.

Hetzelfde is nu aan het gebeuren met Amazon Go. Amazon Go is een nieuw soort winkel met ’s werelds meest geavanceerde winkeltechnologie. Deze winkels kennen geen kassa’s, om zo de customer experience te verbeteren. Inmiddels heeft Starbucks interesse getoond in deze technologie. Mogelijk zal Amazon deze technologie aan Starbucks en andere grote ketens kunnen verhuren. Deze twee voorbeelden brengen twee zaken aan het licht. Ten eerste laat het de innovativiteit van Amazon zien, wat uniek is voor zo’n groot bedrijf. Ten tweede laat het de commercialisering mogelijkheden zien van het bedrijf. Keer op keer laat Amazon zien hoe zij Amazon’s producten aan consumenten (B2C) of bedrijven (B2B) weet te verkopen, met enorme sterke groei diengevolgde.

Amazon geniet van sterke netwerkeffecten

Dan hebben we het nog niet eens gehad over de netwerkeffecten van Amazon. De netwerkeffecten spreken voor zich, maar verdienen het zeker om toch even benoemd te worden. Hoe meer klanten de website van Amazon bezoeken, des te interessanter het wordt voor retailers om Amazon’s producten hier te verkopen. Hoe meer aanbod er is, hoe aantrekkelijker het is voor de consument een bezoekje aan de site te brengen. Dit effect versterkt zichzelf waardoor het platform steeds interessant wordt voor retailer én consument. Amazon geniet maximaal van netwerkeffecten, omdat het de grootste online webshop is.

Het bewijs van competitieve voordelen

Het bewijs van competitieve voordelen van het Amazon aandeel blijkt uit het feit dat de ROIC (return on invested capital) van Amazon boven Amazon’s costs of capital ligt. Gebaseerd op cijfers uit 2020 lag de ROIC op 14%. Amazon’s costs of capital lag in hetzelfde jaar op bijna 8,1%. ROIC ligt dus ruim factor 1,75 hoger. Amazons winst op het totale kapitaal (return on total capital) was 13,7% en Amazon’s RoE (return on equity) zelfs 27,5%. Dit geeft aan dat Amazon waarde creëert wat uiteraard erg positief is.

Amazon kwartaalcijfers Q3

Beursgenoteerde bedrijven laten vaak van zich horen door middel van cijfers. Wist jij dat beursgenoteerde bedrijven in de Europese Unie hoeven sinds 2016 niet meer elk kwartaal hun cijfers hoeven te publiceren? Twee keer per jaar is genoeg. Veel bedrijven kiezen er echter voor elk kwartaal hun cijfers te delen. Dit brengt ons weer terug bij het Amazon aandeel. Amazon kwam 4 dagen geleden met de derde kwartaal cijfers van 2021 naar buiten. We vatten het belangrijkste voor je samen:

Amazon miste zowel de inkomsten als de omzet. Het Amazon aandeel daalde vervolgens met meer dan 4% op donderdag nadat het bedrijf slechter dan verwachte resultaten voor het derde kwartaal rapporteerde en teleurstellende richtlijnen gaf voor de aankomende vakantieperiode.

  • Winst: $ 6,12 versus $ 8,92 per aandeel verwacht.
  • Inkomsten: $ 110,81 miljard versus $ 111,6 miljard verwacht.

Amazon gaf aan rekening te houden met een afnemende omzetgroei naarmate consumenten teruggaan naar fysieke winkels en het bedrijf wordt geconfronteerd met uitdagingen in de toeleveringsketen (supply chain). De omzet in het derde kwartaal steeg met 15%, tegen een groei van 37% in dezelfde periode een jaar geleden.

Voor het vierde kwartaal voorspelt Amazon een omzet tussen $130 miljard en $140 miljard, een groei tussen 4% en 12%. Analisten ondervraagd door FactSet verwachtten dat de omzet jaar-op-jaar met 13,2% zou stijgen tot $ 142,1 miljard. Lees hier een uitgebreidere samenvatting.

Persoonlijk vind ik deze minder harde groei niet gek, gezien de absurd harde omzetgroei vanwege lockdown-omstandigheden. Hoewel deze cijfers wellicht teleurstellend zijn voor aandeelhouders, is een groei van 13,2% jaar op jaar nog steeds niet mis!

Kwartaal en jaarcijfers zijn wat ons betreft altijd belangrijk om in de gaten te houden. Beleg je voor het lange termijn, ga je dan niet te druk maken om kwartaalcijfers, deze lijden je enkel af van je langetermijnvisie. Ik raad wel altijd aan het financiële nieuws in de gaten te houden omtrent de aandelen die je bezit.

Is Amazon nog steeds een goede belegging?

Misschien wel de belangrijkste vraag, is het Amazon aandeel nog steeds een goede belegging? Veel beleggers denken namelijk dat ze de boot hebben gemist met Amazon. Hoewel hier misschien een kern van waarheid in zit, wilt dat niet meteen zeggen dat er geen mooie rendementen meer behaald kunnen worden. Laten we eens kijken wat we van Amazon de komende jaren kunnen verwachten. Amazon heeft een vrij goed jaar achter de rug, al was het misschien minder dan analisten hadden verwacht.

Door de pandemie en de toenemende digitalisering wist Amazon de omzet met ruim 37% jaar op jaar(YoY TTM) te laten groeien. Op de beurs ging het echter wat minder: op jaarbasis een rendement van slechts 3.15% ten opzichte van +34% voor de S&P 500.

Liever beleggen in een ETF van de S&P 500? Dit kan zonder transactiekosten via DEGIRO, lees hier meer.

Hoewel dit negatief lijkt, stemt mij dit toch vrij positief. Amazon is momenteel niet bepaald populair onder beleggers wat ons de gelegenheid geeft om een aandeel te kopen tegen een mooie prijs. Omdat het bedrijf het wel goed doet, legt zo’n lage prijs de basis voor een mooi toekomstig rendement.

In een grafiek ziet het er zo uit:

Amazon aandeelanalyse aandeel en opbrengsten 1

Terwijl de koers doorgaans met de omzet meestijgt is dat sinds 2020 niet meer het geval. De voornaamste reden hiervoor is onrust over Big Tech regulering en de speculatie dat digitalisering maar van korte duur zou zijn. Dat laatste lijkt me zeer onwaarschijnlijk. We zien duidelijk in de cijfers van Amazon dat deze zorgen voor nu zeer onterecht zijn. De winst per aandeel is de afgelopen twaalf maanden zelfs met 120% gestegen. Op het eerste oog lijkt dit dus een zeer interessante belegging.

Om tot een koers doel te komen ben ik er van uit gegaan dat de digitalisering en opkomst van E-Commerce niet zal terugvallen tot het niveau van voor corona. De meeste mensen zullen immers online blijven bestellen en veel bedrijven die nu gebruik maken van de cloud hebben geen specifieke redenen om daarmee te stoppen.

Rond 2019 verhandelde Amazon tegen 80x de jaarwinst. Momenteel is dat slechts 55x. Mijn prognose is dat over vijf jaar de PE ratio ongeveer 40 zal zijn. Groeibedrijven die eigenlijk pas laat écht gaan groeien zoals Amazon zullen per slot van rekening steeds meer als waarde-aandelen worden gezien. Volgens analisten is de groeiverwachting voor de komende vijf jaar 37% per jaar – een correcte schatting in mijn inziens.

Amazon aandeelanalyse winst per aandeel

Amazon aandeel koersverwachting

Aan de hand van de data die we nu hebben kunnen we een verwacht koers doel of price target opstellen. Dit door simpelweg de PE ratio te vermenigvuldigen met de toekomstige winst per aandeel. Het koers doel staat dan op een koers van 40 x $169,84 (de winst per aandeel) = $6.793. Gezien concurrenten een realistisch koersdoel.

Voor beleggers zou dit momenteel een zeer mooi rendement opleveren van ongeveer 19% per jaar. Dit onder de voorwaarde dat zowel de omzet per aandeel als de winst per aandeel op hetzelfde tempo blijft groeien. De sterke competitieve positie en de huidige aantrekkelijke waardering maakt van het Amazon aandeel een interessante belegging.

Amazon aandeel – kopen of niet? Maak voor jezelf de beslissing. Dit artikel bevat informatie over het Amazon aandeel en bedrijf, geen financieel advies. Wil jij een specifiek aandeel geanalyseerd hebben? Ik hou regelmatig een poll op Instagram of vraag feedback op Facebook. Laat je horen. Volg de sociale media kanalen of laat hieronder een reactie achter!

Al helemaal klaar om te investeren? Kijk hier voor een overzicht van de beste aanbieders om te beleggen en handelen.

4.7/5 - (4 stemmen)

Handel nu 7 dagen lang gratis in crypto bij Bitvavo!

2 Reacties

  1. Marcel van Vliet

    Goed artikel, als ongevraagde aanvulling erop heb ik een technische analyse gemaakt waaruit blijkt dat we het aardig eens zijn.

    Antwoord
  2. dejongebelegger

    Mooi artikel en goed dat we het eens zijn!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Eerst leren, dan investeren.

Bekijk hier welke boeken je kunnen helpen je financiële doelen te behalen.