Aandeel Apple kopen of niet?

door | 13 aug, 2022

Aandeel apple analyse - Apple aandeel

Apple aandeelanalyse

Het is weer tijd voor een nieuwe aandeelanalyse! Dit keer nemen we Apple onder de loep. We bekijken het bedrijf, de competitieve voordelen én of het nog steeds een interessante belegging is – oftewel; aandeel Apple kopen of niet?

Bedrijfsanalyse Apple

Apple heeft voor velen waarschijnlijk geen introductie nodig. Toch beginnen we deze analyse met een korte samenvatting over het bedrijf Apple en wat belangrijke cijfers. Apple ontwerpt, produceert en verkoopt smartphones, personal computers, tablets, accessoires en andere variërende services. In kwartaal 2 van 2022 kwam ~50% van de omzet ten goede aan de iPhone. De Mac – Apple’s personal computer – nam ~10 voor haar rekening wat beduidend minder is dan vorige jaren. De iPad genereerde ~8% van de totale omzet en services dragen voor bijna 20% bij aan Apple’s omzet.

Apple is voornamelijk winstgevend door het merk wat ze hebben opgebouwd. Door de goede branding en het creëren van een lifestyle onder klanten kan het bedrijf een hogere prijs rechtvaardigen dan dat andere concurrenten dat kunnen.

De klanten van Apple bevinden zich vooral in de consumentensector, het bedrijfsleven, het onderwijs en de overheid. Apple verkoopt haar producten vaak zonder tussenpersoon (wat wel voorkomt in Nederland via bijvoorbeeld Mediamarkt) direct aan de consument. In de loop van 2022 bedraagt de netto verkoop via directe en indirecte distributiekanalen respectievelijk 34% en 66% van de totale netto-omzet. Geen enkele klant was daarnaast goed voor meer dan 10% van de netto-omzet in zowel 2021, 2020 en 2019. Dit duidt op een goed gespreide afzetmarkt.

Bedrijfskwaliteiten en competitieve voordelen

Samenvattend, de volgende elementen bieden bewijs of helpen bij het verklaren van de concurrentievoordelen en dominante marktpositie van Apple:

Eigen ontwikkeling: Apple ontwikkelt zowel haar producten als haar software. Dit geeft Apple de mogelijkheid om de gebruikerservaring maximaal te optimaliseren. Apple heeft immers 100% grip op de belangen en deze worden op de klant gericht. Bijkomend voordeel is de extra inkomstenbron die Apple hiermee genereert door middel van services.

Apple’s ecosysteem: wederkerige omzet en hoge overstapkosten. Dit competitieve voordeel overlapt eigenlijk het vorige voordeel, omdat het gebaseerd is op de (eigen) software van Apple. Het ecosysteem bestaat uit software zoals iCloud, Airplay, Airdrop en stelt consumenten in staat om dezelfde dingen te doen en op te slaan op verschillende apparaten. Airpods maken bijvoorbeeld gebruik van een chip waardoor deze automatisch kunnen verbinden met een apparaat op een iCloud-account. Het ecosysteem creëert een gevoel van consistentie en gemak bij klanten van Apple.

Tevens is, dankzij het ecosysteem, het aantal terugkerende klanten significant hoger. Het percentage omzetgroei dat niet door iPhone’s wordt gegenereerd stijgt al jaren. Momenteel komt dit percentage uit op ongeveer 20%. Het ecosysteem beschermt en groeit het bedrijf door te zorgen voor nieuwe inkomstenbronnen en te voorkomen dat Apple’s groei stagneert. Gebruikers van Apple kunnen data en gekochte films of apps ook niet meenemen naar een ander bedrijf wat overstappen voor de consument moeilijk maakt. Hiermee verzekert Apple zich van een trouw klantenbestand en is het bedrijf in staat een premium prijs aan haar klanten door te berekenen.

Aandeel apple analyse - Apple aandeel iCloud Ecosystem
Apple’s ecosysteem rondom iCloud

Het bewijs van competitive advantages: blijkt uit het feit dat de ROIC substantieel boven de costs of capital ligt. Gebaseerd op cijfers uit 2021 lag Apple’s ROIC op ~43%. Costs of capital was in hetzelfde jaar ~8%. Apple’s return on tangible assets en equity kwam uit op respectievelijk ~27% en ~149%. Het feit dat Apple een rendement van gemiddeld 43% op haar investering kan maken en slechts 8% nodig heeft voor het kapitaal van de investering is uiteraard erg positief.

Aandeel apple analyse - Apple aandeel ROIC
Waardecreatie (ROIC-WACC) Apple

Pricing power door sterke branding: Apple heeft in de loop der tijd een sterk merk opgebouwd en is inmiddels veel meer dan alleen een technologie bedrijf. Apple is een luxebedrijf en voor velen ook een lifestyle. Deze factoren stellen het bedrijf in staat om hogere prijzen vast te stellen en op deze manier structurele, hoge winstmarges te creëren.

Apple’s producten staan op de markt gepositioneerd als unieke en kwaliteitsvolle producten. De populariteit is een teken van een sterk imago en betrouwbaarheid. Door het ecosysteem heeft Apple een zeer trouwe klantenkring en dit is ook terug te zien in de populariteit: miljoenen mensen over de hele wereld kijken reikhalzend uit naar de nieuwe iPhone’s en Mac’s.

Bijna alle producten die het bedrijf tot nu toe heeft uitgebracht, zijn grote hits geworden. Consumenten zijn bereid een meerprijs te betalen voor Apple producten, wat vanzelfsprekend Apple ten goede komt.

Door innovatie is Apple’s TAM groot: Apple heeft zijn productassortiment de afgelopen jaren sterk verbeterd. Een groter productaanbod heeft zich vertaald in een hogere omzet en populariteit. Relatief nieuwe producten zoals Apple TV+, Apple Card, Apple News en Apple Arcade kunnen bij elkaar zorgen voor een extra ~55 ($ mld.) omzet. Apple TV+, een maandelijkse streaming service, heeft het meeste lange termijn potentie en neemt het grootste deel, ~91%, in van de toegevoegde omzet. Een groot en treffend productassortiment is een belangrijke bron van concurrentievoordeel voor Apple.

Dividend Apple: Betrouwbaar en groeiend:

Sinds 2012 is Apple gestart met het betalen van dividend. Apple heeft haar dividend tot nu toe elk jaar weten te verhogen met gemiddeld ruim 16% per jaar. Het dividend wordt ruimschoots gedekt door middel van de winsten en vrije kasstromen die Apple genereert. Er is daarom nog voldoende ruimte om het dividend in de toekomst te verhogen, waardoor beleggers optimaal kunnen profiteren van het rente-op-rente effect met betrekking tot dividend. Bovendien biedt het uitkeren van een dividend Apple de mogelijkheid om toch kapitaal aan aandeelhouders terug te geven als er onvoldoende interessante investeringsmogelijkheden zijn.

Aandeel apple analyse - Apple dividend
Samenvatting dividend Apple

Management en eigendom Apple:

Met het management, en de hele bedrijfsstructuur van Apple, zijn wij tevreden gestemd. De bedrijfscultuur is sterk gericht op innovatie en gebruikerservaring. De CEO van Apple, Tim Cook, werd in 1998 aangesteld bij Apple door Steve Jobs zelf. Sinds 2011 is hij bestuursvoorzitter van Apple. De managementstijl is goed al is deze anders dan bij andere bedrijven. De structuur van Apple komt voort uit die van Steve Jobs.

In plaats van een hiërarchie, verschillende lagen in het bedrijf, stelt Appel mensen aan om te doen waar zij het beste in zijn. In plaats van mensen te promoten vanwege ambtstermijn of prestaties, geeft Apple de voorkeur om de juiste mensen in elke functie te hebben. Bijvoorbeeld, een ontwerper die geweldig is in het ontwerpen van iPhone-verpakkingen zal een ontwerper blijven, ongeacht de tijd die hij op de baan heeft. Maar Jobs geloofde wel in het betalen van mensen wat ze waard zijn, ongeacht een promotie naar een hogere functie.

Een bijkomend voordeel van deze strategie is dat ieder individu verantwoordelijk kan worden gehouden voor zijn / haar taken en niet een gehele afdeling. Apple tolereert geen excuses, en dit wordt bewezen door hun direct verantwoordelijke persoon benadering.

Investment Thesis 1: Enorme naamsbekendheid en een sterk ecosysteem (netwerkeffecten) voorzien Apple van een dominante marktpositie.

Zoals al besproken geniet Apple van sterke pricing power door haar naamsbekendheid en imago. Om deze reden is Apple in staat significante marges te bereiken en een dominante marktpositie in te nemen. Dankzij Apple’s ecosysteem wordt er met de klant een relatie aangegaan en daarmee het percentage terugkerende klanten fors verhoogd.

Netwerkeffecten treden op wanneer de waarde van een product voor de gebruiker toeneemt naarmate het aantal gebruikers van het product groeit. Dit is enigszins het geval bij Apple. Wanneer het de consument gebruik maakt van meerdere producten van Apple zal de gebruiker meer gemak en comfort ervaren en daarmee ook de waarde toenemen.

Het bewijs van deze competitieve voordelen is terug te vinden in de bovengemiddelde return on invested capital. De afgelopen elf jaar (2010-2020) kwam deze op gemiddeld 30% per jaar uit. De kosten van het kapitaal (WACC) lagen in diezelfde periode slechts beneden 10%. Dit geeft een indicatie in hoeverre Apple als bedrijf waarde creëert en kan teruggekoppeld worden aan de sterke marktpositie en concurrentievoordelen.

Investment Thesis 2: Wet- en regelgeving en de machtspositie van Apple:

Een van de meest genoemde risico’s van Apple is de wet- en regelgeving en specifieker het gevaar van een opsplitsing en/of het ingrijpen van antitrust autoriteiten. Dit is ook de reden dat ik nadrukkelijk op dit risico in ga. De bezorgdheid op de markt over het feit dat Apple uitzonderlijk gehinderd gaat worden, kan om de volgende redenen genuanceerd worden:

Apple heeft vooralsnog veel gezonde concurrenten. Daarnaast staat Apple niet vooraan op het lijstje van bedrijven die de overheid liever opgesplitst ziet. Facebook en Amazon lopen momenteel voorop. Voor investeerders in Apple is dit enigszins een goed teken, want zij kunnen nu zien wat voor impact dat heeft op een bedrijf.

Worst Case Scenario. Wat betreft mededingingsautoriteiten wordt er meteen gekeken naar het worst case scenario. Echter word hier misschien onterecht een doemscenario geschetst. Invloeden kunnen ook uitgeoefend worden op bijvoorbeeld overnames van Apple. Dit is nog steeds schadelijk voor het bedrijf, maar in veel mindere mate dan het direct opsplitsen. Apple heeft de afgelopen zes jaar maar liefst 100 overnames gedaan.

Samenvatting Apple Analyse:

  • Dominante marktpositie en concurrentievoordelen zoals pricing power, naamsbekendheid en netwerkeffecten. Dit genereert stabiliteit, hoge marges en een trouwe klantenkring.
  • Eigen software ontwikkeling wat het ecosysteem stimuleert en meer controle in handen van Apple legt. Voordeel is dat Apple een extra inkomstenbron hiermee creëert door middel van het segment services.
  • Dankzij innovatie is de total adressable market van Apple groot genoeg om op een lange horizon te blijven groeien. . Een groter productaanbod vertaald zich in een hogere omzet en populariteit. Relatief nieuwe producten zoals Apple TV+, Apple Card, Apple News en Apple Arcade kunnen bij elkaar zorgen voor een extra ~55 ($ mld.) omzet.
  • Sterke bedrijfscultuur: De bedrijfscultuur is sterk gericht op innovatie en gebruikerservaring. De structuur van Apple komt voort uit die van Steve Jobs. In plaats van een hiërarchie, verschillende lagen in het bedrijf, stelt Apple mensen aan om te doen waar zij het beste in zijn. In plaats van mensen te promoten vanwege ambtstermijn of prestaties, geeft Apple de voorkeur om de juiste mensen in elke functie te hebben.

In een poging om te beoordelen hoe onze opvattingen positiever zijn dan wat er al geprijsd is, kwamen we met het volgende: (1) De duur van groei kan langer zijn dan de markt verwacht, (2) zorgen over opsplitsing van Apple kunnen onterecht zijn, (3) nieuwe projecten van Apple in nieuwe sectoren, zoals health care of maandelijkse services, kunnen winstgevender worden dan verwacht.

We verwachten de komende 5 jaar (1) een blijvende groei van het ecosysteem en zo ook van de winst en omzet, (2) nieuwe innovaties zoals de Smart Watch, Airpods en Apple TV, waardoor Apple’s TAM met de komende jaren met ~18% zal toenemen, (3) een afname van de variabele kosten met als gevolg bescherming van netto marge ~21%.

Wij zijn van mening dat Apple een aantrekkelijke risk/reward biedt na afweging van alle kwalitatieve aspecten van de onderneming. Let op: dit is geen financieel advies, enkel een mening. Aandeel Apple kopen of niet? Dat is jouw eigen keuze.

Fijne analyse? Een reactie of like (op Instagram) wordt gewaardeerd!

Lees alle aandeel analyses en meer kennisartikelen over beleggen.

Dit aandeel is te koop bij DEGIRO, lees meer over beleggen bij DEGIRO of over andere brokers om te investeren op de beurs.

4.9/5 - (9 stemmen)

Gratis handelen bij Bitvavo tot maximaal €1000?!

Volledige inzage in mijn portefeuille op Instagram:

portefeuille dejongebelegger

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Eerst leren, dan investeren.

Bekijk hier welke boeken je kunnen helpen je financiële doelen te behalen.